Alla inlägg den 23 oktober 2012

Av tingelingelingan - 23 oktober 2012 20:15

en kväll av förtvivlan....


Läxläsningen och resten av skolan för sonen håller på att knäcka resten av familjen.

Jag känner mig bekymrad för sonens skull. Förstår hans frusteration över att ligga efter, förstår att 

han inte orkar hålla masken uppe på dagarna, när saker går imot honom.


För min egen del känner jag mig kränkt över lärarens antydan till att jag borde strukturera upp läxläsandet åt sonen.

Jag lovar, det är få barn i klassen som får så mycke hjälp. Om man ser på ena stora tjejen här hemma så har hon inte totalt sett ens fått så mycke hjälp som sonen får på en vecka sen hon började ettan(hon går i 7:an nu)

Alla behöver olika mycke hjälp, och jag vill hjälpa till, jag vill pusha sonen. Men det är orimligt att han ska sitta nästan alla sin fritid med läxor och vi ändå får höra att vi borde göra mer. 

Och vi sitter med honom, massor. Men behöver vi sitta mer är det ohållbart. 

Han har trots allt dokumenterat att han har läs och skrivsvårigheter och problem med inlärningsminnet. Kanske det helt enkelt är det som är problemet, inte att vi inte hjälper honom(Och hade det varit så lättfixat kanske de tom hade kunnat lärt in allt under skoltid, vad vet jag.... )


Hur man strukturerar upp läxläsandet vet inte jag. Jag är inte pedagog, jag kan bara försöka få honom till att använda samma inlärningsteknik som jag använde själv när jag gick i skolan. 

Finns det andra sätt borde kanske lärarna hjälp honom hitta en annan teknik, vad vet jag, men på nått sätt känns det som de borde va experter på det, medans jag har mer kundskap om hur man tillverkar stål....


Men vad vet jag, vi kanske har startat med hemundervisning.

Ikväll har jag i alla fall blivit mer eller mindre expert på Danmark(medans sonen kan det sisådär...)

I morgon blir jag lite smartare vad det gäller matten, och på tordag kör vi undervisning i engelsk grammatik.


Nu ska jag släng ner häcken i soffan en stund innan det är dags att gå och lägga sig.

Tvätten får vänta tills i morgon....


Av tingelingelingan - 23 oktober 2012 13:38

efter en frisk promenad ner till Öppna Förskolan och tillbaka.


Småtjejerna sover och deras stackars mor ska krypa upp i soffan med lilltrollets virkade klänning som nästan är färdig.


Konstigt att man bara kan snöa in på en hobby sådär.

Just nu är det stickning och virkning för hela slanten som gäller.

Mössor, raggsockor, halsdukar...

Men klänning är första gången jag ger mig på, men ingenting är omöjligt, eller hur!   



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards